Sunday, November 9, 2008

belajar kultur tisu

Default Belajar

ini adalah cara-cara yang saya jumpa untuk percubaan membuat kultur tisu yang saya copy paste kan untuk tatapan kawan2 saya....diharap tuan punya ilmu ini halalkan ilmunya untuk sama2 mendapat manfaat.. saya pun x ingat dah kat mana sy sedut..maybe kat dlm bicara jutawan kut...huhuhu

A. Sediakan Bahan2
1. Agar2 strip x4 strip
2. Vit B multi cap KORDEL x3 butir
3. Baja orkid 15+15+15+TE xsaiz 3x kepala mancis
4. Gula pasir x 2sudu besar
5. Air Hujan x 3cawan
6. Bekas kaca atau bekas plastik kedap udara
7. Chloroc Bleach

B. Bancuh bahan 1,2,3,4,5, dan masak sehingga sebati
C. Tuangkan kebekas dgn kedalaman min. 2cm dan tutup rapat
D. Kukus bekas kaca bersama bancuhan agar selama 30 minit
E. Bungkus dgn plastic yg baru (belum dipakai) dan Sejukkan
F. Cari tempat yg tiada pergerakkan angin utk aktiviti meletakkan tisu kedalam bekas, spt tandas.
G. Basuh bahan sample dgn chloroc, dan bilas dgn air hujan.
H. Buka sedikit bekas tadi dan masukkan cebisan tisu tumbuhan.
I. Tutup bekas dan simpan disuhu bilik.
J. Monitor perkembangan agar dan tisu. Agar mudah rosak sekiranya terdedah kpd spora, bakteria dsb.

saya akan cuba membuat kultur tisu ini dlm masa sebulan dari sekarang
Reply With Quote

No comments: